Sofia Savonen
|
| Kuva: Mikko Bohm
Partio on tekemällä oppimisen liike. Se antaa kadehdittavat eväät loppuelämää varten, ja luo
onnistumisen tunteita, jotka voi saavuttaa vain, kun onnistuu saamaan aikaan jotain omin käsin.
Tekemällä oppimisen mahdollistaa vain tekeminen ja kokeilu. Toisinaan kokeilemisen väyliä
kuitenkin tukitaan ja tikapuita kaadetaan perässä kumoon – tahallisesti tai tahattomasti.
”Tehottomuus”, näennäinen hitaus ja turhilta tuntuvat kuluerät ovat joskus merkki siitä, että
tekemällä oppimista tapahtuu.
Kokeilun mahdollisuus ei ole itsestäänselvyys. Partiolehtien lakkauttaminen on malliesimerkki siitä,
miten kokeilemisen väyliä tukitaan. Useat uutistoimittajat ovat saaneet alkunsa partiolehdistä ja
yksi jos toinenkin luontokuvaaja ja eräopas on saanut kipinän tekemiselleen partiosta.
Yksi tuore uhka partiomaiselle kokeilulle ja omilla käsillä tekemiselle on tekoäly. Tekoälyä
käytetään partiossa jo, mutta yhteisiä pelisääntöjä sen käytölle ei näytä olevan.
Osallistuin hiljattain partiotapahtumaan, jonka ilme oli tehty tekoälyn avulla. Kun huomasin asian,
olin pettynyt. Olen itsekin ollut mukana luomassa partiotapahtumia, joiden ilmeet ja logot ovat
koristaneet nuorten tekijöiden portfolioita heidän pyrkiessään kouluihin ja töihin taidealoille, peli- ja
graafisen suunnittelun pariin. Partiosta vaivihkaa saatu kokemus voi olla juuri se tekijä, joka erottaa
muista ja auttaa eteenpäin kilpaillulla alalla. Puhumattakaan siitä ylpeyden tunteesta, jonka voi
saada, kun oma kädenjälki näkyy leirin kuvastossa.
Tekoälyllä on tietenkin käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi lääketieteessä tekoälyn potentiaali on
valtava esimerkiksi sairauksien tunnistamisessa. On kuitenkin paikkoja, joissa tekoälyn käyttö on
vähintäänkin kyseenalaista, sen käytön ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Taiteessa tekoäly
on uhka jo yksinään tekijänoikeudelliselta kantilta, sillä keinoälyllä voidaan kuroa kokoon jotain
etäisesti taidetta muistuttavaa taiteilijoita ja heidän teoksiaan kopioimalla. Kirjailija Johannes
Ekholm kiteyttää kolumnissaan tekoälyn luonteen luovan tekemisen näkökulmasta: “Sellaista mitä
ei voi kuvitella ei voi kaivata. Tekoäly osaa kuvitella vain sellaista mitä maailmassa jo on.” Tekoäly
on siis kykenemätön luomaan uutta ja luomaan tekijyyttä.
Tekoälyn ideana onkin useimmiten korvata pikkutarkkuutta tai ikävältä tuntuvaa puurtamista
vaativat tehtävät niin kuin sen käyttäjä käskee. Olennaista onkin, että kysymme, mitä tekoäly
partiossa korvaa.
Partio on tekijöiden liike, ja sen sielu sotii suoraan tekoälyn idean kanssa. Kun ryhdymme luomaan
partion sisältöä tekoälyllä, viemme pois mahdollisuuden tekijyyteen. Luominen ja tekemällä
oppiminen on toisinaan haastavaa, hidasta ja työlästä, ja siksi siinä onnistuminen onkin niin
palkitsevaa. Tärkeintä on tarjota nykyisille ja tulevaisuuden tekijöille samat mahdollisuudet kokeilla
ja harjoitella kuin muille. Se vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja kotikutoisuuden syleilyä. Tätä ei
tekoälyn käyttö edistä.
Kirjoittaja on vanha partiotoimittaja, joka ei käyttänyt tekoälyä tätä kirjoittaessaan.
Jaa artikkeli somessa:
Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita: Lukijan mielipide
Viimeisimmät kommentit:
70 093 vastausta artikkeliin “Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole”
-
RonaldTUS
все быстро замутили https://cartridge-ug.ru Парни пятерка лпк работает ровно)))всем фарта)))))
-
-
Phil
Small-ցroup on-site classes аt OMT produce an encouragiing neighborhood ᴡhere students share mathematics discoveries, igniting ɑ love for the subject tһat drives tһеm toward examination success.
Dive іnto self-paced mathematics mastery ԝith OMT’ѕ
12-month e-learning courses, complete with practice
worksheets аnd taped sessions for extensive revision.Singapore’ѕ focus ⲟn critical believing tһrough mathematics highlights tһe impօrtance of
math tuition, whicһ helps trainees develop tһe analytical abilities required ƅy the nation’s forward-thinking curriculum.Enhancing primary education ᴡith math tuition prepares
students f᧐r PSLE by cultivating ɑ development mindset towarɗs challenging
topics ⅼike proportion аnd improvements.Ꮋigh school math tuition іs crucial for O Levels as it strengthens mastery ߋf algebraic manipulation,
а core element tһat frequently ѕhows up in test inquiries.With A Levels requiring effectiveness іn vectors and complex numƅers, math tuition supplies targeted practice t᧐ manage tһeѕe abstract concepts effectively.
Βy incorporating proprietary techniques ԝith the MOE
curriculum, OMT ߋffers an unique strategy that stresses clarity ɑnd depth in mathematical thinking.Themed components mаke learning thematic lor, assisting
retain details mսch lοnger for boosted mathematics performance.Tuition іn mathematics assists Singapore trainees ϲreate speed аnd accuracy, importɑnt
for completing tests within time limits.my hօmepage – jc maths tuition singapore
-
RonaldTic
про тусиай ….. что я могу сказать про тусиай от этого магазина…. пойду лучше трип-реппорт напишу…. такой тусишки ещё не ел) купить Мефедрон, Бошки, Марихуану Качество на 5+:good:
-
zoluvdStola
«Гранит Сервис» в Южно-Сахалинске — полный цикл работ по памятникам и ритуальным изделиям: от эскиза до монтажа «под ключ», включая гравировку, портреты, ограды, лавки и доставку по области. На складе — гранит, мраморная крошка, брусчатка, подоконники и столешницы; прием ежедневно, есть представитель в Невельске. Опытные мастера аккуратно соблюдают сроки и технические нормы установки. Ознакомьтесь с каталогом и услугами на https://granitservise.ru/ — достойное качество, проверенное временем.
Vastaa