Site icon Riippumatto

Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole

Sofia Savonen

|

| Kuva: Mikko Bohm

Partio on tekemällä oppimisen liike. Se antaa kadehdittavat eväät loppuelämää varten, ja luo
onnistumisen tunteita, jotka voi saavuttaa vain, kun onnistuu saamaan aikaan jotain omin käsin.
Tekemällä oppimisen mahdollistaa vain tekeminen ja kokeilu. Toisinaan kokeilemisen väyliä
kuitenkin tukitaan ja tikapuita kaadetaan perässä kumoon – tahallisesti tai tahattomasti.
”Tehottomuus”, näennäinen hitaus ja turhilta tuntuvat kuluerät ovat joskus merkki siitä, että
tekemällä oppimista tapahtuu.


Kokeilun mahdollisuus ei ole itsestäänselvyys. Partiolehtien lakkauttaminen on malliesimerkki siitä,
miten kokeilemisen väyliä tukitaan. Useat uutistoimittajat ovat saaneet alkunsa partiolehdistä ja
yksi jos toinenkin luontokuvaaja ja eräopas on saanut kipinän tekemiselleen partiosta.
Yksi tuore uhka partiomaiselle kokeilulle ja omilla käsillä tekemiselle on tekoäly. Tekoälyä
käytetään partiossa jo, mutta yhteisiä pelisääntöjä sen käytölle ei näytä olevan.


Osallistuin hiljattain partiotapahtumaan, jonka ilme oli tehty tekoälyn avulla. Kun huomasin asian,
olin pettynyt. Olen itsekin ollut mukana luomassa partiotapahtumia, joiden ilmeet ja logot ovat
koristaneet nuorten tekijöiden portfolioita heidän pyrkiessään kouluihin ja töihin taidealoille, peli- ja
graafisen suunnittelun pariin. Partiosta vaivihkaa saatu kokemus voi olla juuri se tekijä, joka erottaa
muista ja auttaa eteenpäin kilpaillulla alalla. Puhumattakaan siitä ylpeyden tunteesta, jonka voi
saada, kun oma kädenjälki näkyy leirin kuvastossa.


Tekoälyllä on tietenkin käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi lääketieteessä tekoälyn potentiaali on
valtava esimerkiksi sairauksien tunnistamisessa. On kuitenkin paikkoja, joissa tekoälyn käyttö on
vähintäänkin kyseenalaista, sen käytön ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Taiteessa tekoäly
on uhka jo yksinään tekijänoikeudelliselta kantilta, sillä keinoälyllä voidaan kuroa kokoon jotain
etäisesti taidetta muistuttavaa taiteilijoita ja heidän teoksiaan kopioimalla. Kirjailija Johannes
Ekholm kiteyttää kolumnissaan tekoälyn luonteen luovan tekemisen näkökulmasta: “Sellaista mitä
ei voi kuvitella ei voi kaivata. Tekoäly osaa kuvitella vain sellaista mitä maailmassa jo on.” Tekoäly
on siis kykenemätön luomaan uutta ja luomaan tekijyyttä.


Tekoälyn ideana onkin useimmiten korvata pikkutarkkuutta tai ikävältä tuntuvaa puurtamista
vaativat tehtävät niin kuin sen käyttäjä käskee. Olennaista onkin, että kysymme, mitä tekoäly
partiossa korvaa.


Partio on tekijöiden liike, ja sen sielu sotii suoraan tekoälyn idean kanssa. Kun ryhdymme luomaan
partion sisältöä tekoälyllä, viemme pois mahdollisuuden tekijyyteen. Luominen ja tekemällä
oppiminen on toisinaan haastavaa, hidasta ja työlästä, ja siksi siinä onnistuminen onkin niin
palkitsevaa. Tärkeintä on tarjota nykyisille ja tulevaisuuden tekijöille samat mahdollisuudet kokeilla
ja harjoitella kuin muille. Se vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja kotikutoisuuden syleilyä. Tätä ei
tekoälyn käyttö edistä.

Kirjoittaja on vanha partiotoimittaja, joka ei käyttänyt tekoälyä tätä kirjoittaessaan.

Jaa artikkeli somessa:


Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita:

Ilmoita virheestä jutussa

Viimeisimmät kommentit:

51 542 vastausta artikkeliin “Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole”

  1. poiskovoe seo v moskve_jpka

    поисковое seo в москве https://www.poiskovoe-seo-v-moskve.ru .

  2. Tobias

    OMT’s area online forums allօѡ peer
    motivation, ԝhere shared math insights stimulate love
    аnd collective drive f᧐r examination quality.

    Broaden ʏоur horizons ѡith OMT’s upcoming neѡ physical area oρening іn Seрtember
    2025, usіng a lot moгe opportunities fⲟr hands-on mathematics expedition.

    Singapore’ѕ emphasis on vital thinking tһrough mathematics highlights tһe imp᧐rtance of math tuition, wһіch helps trainees develop
    tһe analytical abilities demanded Ƅy the country’s forward-thinking syllabus.

    Math tuition assists primary school students excel іn PSLE Ƅу reinforcing the Singapore Math curriculum’ѕ bar modeling strategy for visual
    analytical.

    All natural development tһrough math tuition not јust increases Ⲟ Level ratings hοwever aⅼѕo cultivates abstract thοught abilities beneficial for ⅼong-lasting understanding.

    Junior college math tuition promotes collaborative discovering іn ⅼittle teams, boosting
    peer discussions ߋn complex А Level concepts.

    OMT stands аpart wіth іts exclusive mathematics educational program,
    carefully developed tⲟ enhance tһe Singapore MOE syllabus Ƅy filling
    oսt theoretical voids tһat standard school lessons mаy neglect.

    Parental accessibility tо progress reports ߋne,allowing support іn your home foг sustained quality improvement.

    Math tuition іn tiny gгoups ensuгes personalized focus, оften d᧐ing
    not hаᴠe in large Singapore school classes fօr examination prep.

    Also visit mу blog online maths tuition singapore

  3. mostbet_jwpl

    mostbet. uz mostbet. uz

  4. Diplomi_zjMn

    купить свидетельство браке киев educ-ua1.ru .

Vastaa

Exit mobile version