Site icon Riippumatto

Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole

Sofia Savonen

|

| Kuva: Mikko Bohm

Partio on tekemällä oppimisen liike. Se antaa kadehdittavat eväät loppuelämää varten, ja luo
onnistumisen tunteita, jotka voi saavuttaa vain, kun onnistuu saamaan aikaan jotain omin käsin.
Tekemällä oppimisen mahdollistaa vain tekeminen ja kokeilu. Toisinaan kokeilemisen väyliä
kuitenkin tukitaan ja tikapuita kaadetaan perässä kumoon – tahallisesti tai tahattomasti.
”Tehottomuus”, näennäinen hitaus ja turhilta tuntuvat kuluerät ovat joskus merkki siitä, että
tekemällä oppimista tapahtuu.


Kokeilun mahdollisuus ei ole itsestäänselvyys. Partiolehtien lakkauttaminen on malliesimerkki siitä,
miten kokeilemisen väyliä tukitaan. Useat uutistoimittajat ovat saaneet alkunsa partiolehdistä ja
yksi jos toinenkin luontokuvaaja ja eräopas on saanut kipinän tekemiselleen partiosta.
Yksi tuore uhka partiomaiselle kokeilulle ja omilla käsillä tekemiselle on tekoäly. Tekoälyä
käytetään partiossa jo, mutta yhteisiä pelisääntöjä sen käytölle ei näytä olevan.


Osallistuin hiljattain partiotapahtumaan, jonka ilme oli tehty tekoälyn avulla. Kun huomasin asian,
olin pettynyt. Olen itsekin ollut mukana luomassa partiotapahtumia, joiden ilmeet ja logot ovat
koristaneet nuorten tekijöiden portfolioita heidän pyrkiessään kouluihin ja töihin taidealoille, peli- ja
graafisen suunnittelun pariin. Partiosta vaivihkaa saatu kokemus voi olla juuri se tekijä, joka erottaa
muista ja auttaa eteenpäin kilpaillulla alalla. Puhumattakaan siitä ylpeyden tunteesta, jonka voi
saada, kun oma kädenjälki näkyy leirin kuvastossa.


Tekoälyllä on tietenkin käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi lääketieteessä tekoälyn potentiaali on
valtava esimerkiksi sairauksien tunnistamisessa. On kuitenkin paikkoja, joissa tekoälyn käyttö on
vähintäänkin kyseenalaista, sen käytön ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Taiteessa tekoäly
on uhka jo yksinään tekijänoikeudelliselta kantilta, sillä keinoälyllä voidaan kuroa kokoon jotain
etäisesti taidetta muistuttavaa taiteilijoita ja heidän teoksiaan kopioimalla. Kirjailija Johannes
Ekholm kiteyttää kolumnissaan tekoälyn luonteen luovan tekemisen näkökulmasta: “Sellaista mitä
ei voi kuvitella ei voi kaivata. Tekoäly osaa kuvitella vain sellaista mitä maailmassa jo on.” Tekoäly
on siis kykenemätön luomaan uutta ja luomaan tekijyyttä.


Tekoälyn ideana onkin useimmiten korvata pikkutarkkuutta tai ikävältä tuntuvaa puurtamista
vaativat tehtävät niin kuin sen käyttäjä käskee. Olennaista onkin, että kysymme, mitä tekoäly
partiossa korvaa.


Partio on tekijöiden liike, ja sen sielu sotii suoraan tekoälyn idean kanssa. Kun ryhdymme luomaan
partion sisältöä tekoälyllä, viemme pois mahdollisuuden tekijyyteen. Luominen ja tekemällä
oppiminen on toisinaan haastavaa, hidasta ja työlästä, ja siksi siinä onnistuminen onkin niin
palkitsevaa. Tärkeintä on tarjota nykyisille ja tulevaisuuden tekijöille samat mahdollisuudet kokeilla
ja harjoitella kuin muille. Se vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja kotikutoisuuden syleilyä. Tätä ei
tekoälyn käyttö edistä.

Kirjoittaja on vanha partiotoimittaja, joka ei käyttänyt tekoälyä tätä kirjoittaessaan.

Jaa artikkeli somessa:


Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita:

Ilmoita virheestä jutussa

Viimeisimmät kommentit:

51 484 vastausta artikkeliin “Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole”

  1. June

    By including real-ᴡorld applications іn lessons,
    OMT ѕhows Singapore pupils јust һow mathematics powers daily developments, sparking enthusiasm аnd drive foг test quality.

    Broaden your horizons with OMT’ѕ upcoming new physical space օpening in SeptemƄer
    2025, offering even more opportunities for hands-օn math exploration.

    Ӏn Singapore’ѕ rigorous education ѕystem, whегe mathematics is mandatory and consumes аround 1600 hоurs of curriculum tіme in primary and secondary schools, math tuition ƅecomes vital
    tⲟ assist students build а strong structure fοr lifelong success.

    For PSLE success, tuition uses customized guidance tο weak aгeas, ⅼike ratio and
    portion issues, avoiding common mistakes tһroughout the examination.

    Secondary math tuition lays ɑ solid groundwork foor
    post-Ⲟ Level researches, ѕuch as Ꭺ Levels օr polytechnic training courses, ƅy succeeding іn fundamental subjects.

    Junior college math tuition promotes vital
    thinking skills required t᧐ resolve non-routine ⲣroblems that commonly ɑppear іn A Level
    mathematics analyses.

    Distinctively tailored tο complement the MOE
    curriculum, OMT’ѕ custom math program іncludes technology-driven tools fοr interactive knowing
    experiences.

    Parental accessibility tо proceed records ᧐ne,
    enabling support іn your home for sustained grade enhancement.

    Іn a hectic Singapore classroom, math tuition рrovides
    tһe slower, thorougһ explanations required tо build confidence
    for exams.

    Here is my web blog :: Maths tuition Jc

  2. Diplomi_btSt

    купить диплом младшего специалиста купить диплом младшего специалиста .

  3. NewEra Protect

    Newera Protect mixes plant-based ingredients and nutrients. It supports key areas of women’s health.

  4. poiskovoe prodvijenie saita v internete moskva_slml
  5. shveinoe proizvodstvo_qeOa

    фабрика по пошиву http://nitkapro.ru/ .

Vastaa

Exit mobile version