Site icon Riippumatto

Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole

Sofia Savonen

|

| Kuva: Mikko Bohm

Partio on tekemällä oppimisen liike. Se antaa kadehdittavat eväät loppuelämää varten, ja luo
onnistumisen tunteita, jotka voi saavuttaa vain, kun onnistuu saamaan aikaan jotain omin käsin.
Tekemällä oppimisen mahdollistaa vain tekeminen ja kokeilu. Toisinaan kokeilemisen väyliä
kuitenkin tukitaan ja tikapuita kaadetaan perässä kumoon – tahallisesti tai tahattomasti.
”Tehottomuus”, näennäinen hitaus ja turhilta tuntuvat kuluerät ovat joskus merkki siitä, että
tekemällä oppimista tapahtuu.


Kokeilun mahdollisuus ei ole itsestäänselvyys. Partiolehtien lakkauttaminen on malliesimerkki siitä,
miten kokeilemisen väyliä tukitaan. Useat uutistoimittajat ovat saaneet alkunsa partiolehdistä ja
yksi jos toinenkin luontokuvaaja ja eräopas on saanut kipinän tekemiselleen partiosta.
Yksi tuore uhka partiomaiselle kokeilulle ja omilla käsillä tekemiselle on tekoäly. Tekoälyä
käytetään partiossa jo, mutta yhteisiä pelisääntöjä sen käytölle ei näytä olevan.


Osallistuin hiljattain partiotapahtumaan, jonka ilme oli tehty tekoälyn avulla. Kun huomasin asian,
olin pettynyt. Olen itsekin ollut mukana luomassa partiotapahtumia, joiden ilmeet ja logot ovat
koristaneet nuorten tekijöiden portfolioita heidän pyrkiessään kouluihin ja töihin taidealoille, peli- ja
graafisen suunnittelun pariin. Partiosta vaivihkaa saatu kokemus voi olla juuri se tekijä, joka erottaa
muista ja auttaa eteenpäin kilpaillulla alalla. Puhumattakaan siitä ylpeyden tunteesta, jonka voi
saada, kun oma kädenjälki näkyy leirin kuvastossa.


Tekoälyllä on tietenkin käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi lääketieteessä tekoälyn potentiaali on
valtava esimerkiksi sairauksien tunnistamisessa. On kuitenkin paikkoja, joissa tekoälyn käyttö on
vähintäänkin kyseenalaista, sen käytön ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Taiteessa tekoäly
on uhka jo yksinään tekijänoikeudelliselta kantilta, sillä keinoälyllä voidaan kuroa kokoon jotain
etäisesti taidetta muistuttavaa taiteilijoita ja heidän teoksiaan kopioimalla. Kirjailija Johannes
Ekholm kiteyttää kolumnissaan tekoälyn luonteen luovan tekemisen näkökulmasta: “Sellaista mitä
ei voi kuvitella ei voi kaivata. Tekoäly osaa kuvitella vain sellaista mitä maailmassa jo on.” Tekoäly
on siis kykenemätön luomaan uutta ja luomaan tekijyyttä.


Tekoälyn ideana onkin useimmiten korvata pikkutarkkuutta tai ikävältä tuntuvaa puurtamista
vaativat tehtävät niin kuin sen käyttäjä käskee. Olennaista onkin, että kysymme, mitä tekoäly
partiossa korvaa.


Partio on tekijöiden liike, ja sen sielu sotii suoraan tekoälyn idean kanssa. Kun ryhdymme luomaan
partion sisältöä tekoälyllä, viemme pois mahdollisuuden tekijyyteen. Luominen ja tekemällä
oppiminen on toisinaan haastavaa, hidasta ja työlästä, ja siksi siinä onnistuminen onkin niin
palkitsevaa. Tärkeintä on tarjota nykyisille ja tulevaisuuden tekijöille samat mahdollisuudet kokeilla
ja harjoitella kuin muille. Se vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja kotikutoisuuden syleilyä. Tätä ei
tekoälyn käyttö edistä.

Kirjoittaja on vanha partiotoimittaja, joka ei käyttänyt tekoälyä tätä kirjoittaessaan.

Jaa artikkeli somessa:


Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita:

Ilmoita virheestä jutussa

Viimeisimmät kommentit:

43 142 vastausta artikkeliin “Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole”

  1. Diplomi_fpma

    Мы предлагаем документы учебных заведений, которые расположены на территории всей РФ. Приобрести диплом любого университета:
    купить аттестаты за 11 класс в мурманске

  2. Diplomi_idma

    Мы предлагаем документы ВУЗов, расположенных в любом регионе России. Заказать диплом ВУЗа:
    как купить аттестат за 11 класс сколько стоит

  3. Chu

    OMT’ѕ supportive feedback loops urge growth fгame of mind, helping pupils love mathematics ɑnd feel influenced fⲟr tests.

    Dive іnto self-paced math proficiency ԝith OMT’s12-montһ e-learning courses, complete ԝith practice worksheets
    аnd taped sessions fоr comprehensive revision.

    Ƭhe holistic Singapore Math technique, ᴡhich constructs multilayered analytical capabilities, underscores ԝhy math tuition is importɑnt for mastering the curriculum and
    prearing for future professions.

    Foг PSLE achievers, tuition supplies mock exams ɑnd feedback, helping improve responses fօr mɑximum marks in ƅoth multiple-choice and opеn-ended
    sections.

    By usіng substantial practice ѡith paѕt O Level papers, tuition gears ᥙρ pupils with experience
    ɑnd the capacity to anticipate question patterns.

    Junior college tuition ɡives access to additionsl sources ⅼike worksheets and video explanations, enhancing A Level syllabus coverage.

    OMT’ѕ exclusive syllabus matches tһe MOE curriculum by offering step-by-step break Ԁowns of complicated topics, guaranteeing students develop а moгe
    powerful fundamental understanding.

    Video clip descriptions ɑre cleɑr and appealing lor, assisting уou grasp complicated ideas and lift уouг qualities effortlessly.

    Group math tuition in Singapore fosters peer understanding, motivating pupils tо press more challenging fⲟr
    premium test гesults.

    Here is my web blog best maths tuition in trivandrum

  4. Diplomi_dnma

    Мы можем предложить документы любых учебных заведений, расположенных на территории всей Российской Федерации. Заказать диплом ВУЗа:
    купить аттестат за 11 классов 2009 года

Vastaa

Exit mobile version