Sofia Savonen
|
| Kuva: Mikko Bohm
Partio on tekemällä oppimisen liike. Se antaa kadehdittavat eväät loppuelämää varten, ja luo
onnistumisen tunteita, jotka voi saavuttaa vain, kun onnistuu saamaan aikaan jotain omin käsin.
Tekemällä oppimisen mahdollistaa vain tekeminen ja kokeilu. Toisinaan kokeilemisen väyliä
kuitenkin tukitaan ja tikapuita kaadetaan perässä kumoon – tahallisesti tai tahattomasti.
”Tehottomuus”, näennäinen hitaus ja turhilta tuntuvat kuluerät ovat joskus merkki siitä, että
tekemällä oppimista tapahtuu.
Kokeilun mahdollisuus ei ole itsestäänselvyys. Partiolehtien lakkauttaminen on malliesimerkki siitä,
miten kokeilemisen väyliä tukitaan. Useat uutistoimittajat ovat saaneet alkunsa partiolehdistä ja
yksi jos toinenkin luontokuvaaja ja eräopas on saanut kipinän tekemiselleen partiosta.
Yksi tuore uhka partiomaiselle kokeilulle ja omilla käsillä tekemiselle on tekoäly. Tekoälyä
käytetään partiossa jo, mutta yhteisiä pelisääntöjä sen käytölle ei näytä olevan.
Osallistuin hiljattain partiotapahtumaan, jonka ilme oli tehty tekoälyn avulla. Kun huomasin asian,
olin pettynyt. Olen itsekin ollut mukana luomassa partiotapahtumia, joiden ilmeet ja logot ovat
koristaneet nuorten tekijöiden portfolioita heidän pyrkiessään kouluihin ja töihin taidealoille, peli- ja
graafisen suunnittelun pariin. Partiosta vaivihkaa saatu kokemus voi olla juuri se tekijä, joka erottaa
muista ja auttaa eteenpäin kilpaillulla alalla. Puhumattakaan siitä ylpeyden tunteesta, jonka voi
saada, kun oma kädenjälki näkyy leirin kuvastossa.
Tekoälyllä on tietenkin käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi lääketieteessä tekoälyn potentiaali on
valtava esimerkiksi sairauksien tunnistamisessa. On kuitenkin paikkoja, joissa tekoälyn käyttö on
vähintäänkin kyseenalaista, sen käytön ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Taiteessa tekoäly
on uhka jo yksinään tekijänoikeudelliselta kantilta, sillä keinoälyllä voidaan kuroa kokoon jotain
etäisesti taidetta muistuttavaa taiteilijoita ja heidän teoksiaan kopioimalla. Kirjailija Johannes
Ekholm kiteyttää kolumnissaan tekoälyn luonteen luovan tekemisen näkökulmasta: “Sellaista mitä
ei voi kuvitella ei voi kaivata. Tekoäly osaa kuvitella vain sellaista mitä maailmassa jo on.” Tekoäly
on siis kykenemätön luomaan uutta ja luomaan tekijyyttä.
Tekoälyn ideana onkin useimmiten korvata pikkutarkkuutta tai ikävältä tuntuvaa puurtamista
vaativat tehtävät niin kuin sen käyttäjä käskee. Olennaista onkin, että kysymme, mitä tekoäly
partiossa korvaa.
Partio on tekijöiden liike, ja sen sielu sotii suoraan tekoälyn idean kanssa. Kun ryhdymme luomaan
partion sisältöä tekoälyllä, viemme pois mahdollisuuden tekijyyteen. Luominen ja tekemällä
oppiminen on toisinaan haastavaa, hidasta ja työlästä, ja siksi siinä onnistuminen onkin niin
palkitsevaa. Tärkeintä on tarjota nykyisille ja tulevaisuuden tekijöille samat mahdollisuudet kokeilla
ja harjoitella kuin muille. Se vaatii kärsivällisyyttä, malttia ja kotikutoisuuden syleilyä. Tätä ei
tekoälyn käyttö edistä.
Kirjoittaja on vanha partiotoimittaja, joka ei käyttänyt tekoälyä tätä kirjoittaessaan.
Jaa artikkeli somessa:
Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita: Lukijan mielipide
Viimeisimmät kommentit:
49 853 vastausta artikkeliin “Lukijan mielipide: Partiomaista tekoälyä ei ole”
-
Adeline
Wіth real-life situation гesearch studies, OMT demonstrates math’ѕ impact, assisting Singapore
students establish а profound love ɑnd examination motivation.Broaden үour horizons with OMT’ѕ upcoming brand-newphysical space ᧐pening in September 2025,providing mᥙch more opportunities f᧐r hands-on math expedition.
As math forms the bedrock оf abstract thougһt and critical
analytical іn Singapore’ѕ education ѕystem,
professional math tuition рrovides thе customized guidance essential tⲟ turn challenges іnto victories.Ultimately, primary school school math tuition іѕ impotant fօr PSLE
quality, as іt equips students ԝith thе tools to achieve leading bands аnd protect
favored secondary school positionings.Secondary math tuition ցets rid ᧐f tһe constraints ⲟf big classroom dimensions, offering concentrated attention tһat enhances understanding fօr O Level
prep ᴡork.Tuition integrates pure аnd useⅾ mathematics flawlessly,
preparing pupils fοr thе interdisciplinary nature оf A Level troubles.OMT’s custom-mɑde program distinctively supports tһe MOE syllabus ƅy emphasizing mistake analysis ɑnd improvement аpproaches to reduce mistakes іn assessments.
Video explanations аre сlear and appealing lor, assisting уoᥙ understand complex ideas аnd lift your qualities easily.
Tuition helps balance co-curricular activities ԝith studies, permitting Singapore pupils tօ excel
in mathematics exams ᴡithout exhaustion.Feel free tо surf to my web pаge – sec 1 maths syllabus
-
Jarioryuv
Купить диплом любого университета!
Мы предлагаеммаксимально быстро приобрести диплом, который выполнен на бланке ГОЗНАКа и заверен печатями, водяными знаками, подписями. Диплом пройдет лубую проверку, даже с применением специальных приборов. Решайте свои задачи быстро и просто с нашим сервисом- nymblsoft.com/employer/aurus-diplomany -
Les
I know this website gives quality based content and extra material, is there any other web site which gives these kinds of things
in quality?Stop by my website: حقوق بهتر است یا روانشناسی نی نی سایت
-
-
Diplomi_tmOl
купить настоящий аттестат об окончании 11 классов купить настоящий аттестат об окончании 11 классов .
Vastaa